Ponca Drag Race Team je tým působící v nejprestižnější třídě Mistrovství ČR dragsterů – třídě Competition a ve třídě Top Fuel v Mistrovství Evropy dragsterů. Tým založil a vede Michal Ponca, který je zároveň jezdcem týmu.
Michal Ponca (o sobě)
První závody jsem jel na motocyklu v roce 1982 a to v Praze Stodůlkách u Mototechny. Samozřejmě, že na žádném speciálu, ale na JAWĚ a to 500 OHC. Sice to tenkrát bylo něco – čtyřtaktních strojů bylo jako šafránu a půllitr jel jako ďas, tady co mu jeho 27 koníků umožňovalo, ale na víc jak 15 sekund na 400 metrů to nedalo. Přesto to byl nezapomenutelný zážitek a tak jsem nepravidelně zúčastňoval až do začátku devadesátých let. Po návratu z praxe v SRN jsem si přivezl Yamahu GTS a opět jsem si přičuchl k závodění ve třídě příchozích. Od toho byl už jen krůček k opravdovému závodění. Takhle jednou roku 1994 šel okolo za super cenu motor z GSX 1100R. No, nekupte ho? A tak jsem si postavil svého prvního opravdového dragstra. A docela slušně, vždyť jezdí dodnes. Ale začátky rozhodně nebyly jednoduché. A tak se výsledky dostavili až hodně později. V první odjeté sezóně 95 jsem skončil na 8. místě. Devadesátý sedmý už byl podstatně lepší – 4. místo. Stále však stroj neběžel tak jak bych si představoval. To už jsem se znal také znal s partou kluků od Super Street Biků z Německa. A tak jsem jel poprvé na zkušenou na mezinárodní závody do Luckau. A byla to škola jak se patří. Potom následoval holandský Drachten a jihoněmecký Mueldorf. Rady přátel a zahraniční starty přinesli ovoce v roce 1999, kdy jsem skončil jako vicemistr CR. A to už bylo na novém stroji s motorem Yamaha FJ 1380. Ten jsem koncipoval tak, abych s ním mohl jezdit v kategorii Pro-stock v Mistrovství Evropy. Prvně jsem to zkusil v sezóně 2000 v Hockenheimu. Další rok už jsem jel dva závody ve Skandinávii, švédský Mantorp , norský Gardermoen a Santa Pod v Británii. Celkem to dalo na 12.místo v Evropě. A tam mě to chytlo naplno. Pak jsem přes zimu vyrobil a nainstaloval Lock-ap na spojku a zvýšené víko se skleněným průhledem na spojku. Absolvoval jsem celý seriál, tedy mimo Finského Alastaro, které kolidovalo s MR v Maďarsku (a stejně nebylo místo na trajektu) a celkově jsem obsadil velmi lichotivé 10. místo. V roce 2003 ukončil ambice v seriálu ME požár stroje na mezinárodních závodech v Maďarsku. Kvůli němu jsem musel vynechat několik závodů. Zato v MČR se nám podařilo dvakrát posunul český rekord a stal jsem se Mistrem ČR třídy Competition. Rok 2004 byl opět ve znamení technických problémů, které znemožnily obhajobu titulu. Ale to nejlepší mělo teprve přijít! Rok 2005 znamenal po předchozím roce velký návrat do seriálu MČR: Suverénní zisk celkového prvenství a nový český rekord 8,251s., který jsem zajel na mezinárodních závodech v Kunmadarasu. V tomto roce také začíná stavba nového speciálu, který od té doby se střídavými úspěchy nasazujeme na některých závodech s nemalým cílem, kterým by mělo být posunutí českého rekordu pod 8 vteřin v sezóně 2009.
Držte mi palce a kuří oka aby se to povedlo!
Váš Michal Ponca
Team
název: PONCA DRAG RACE TEAM
majitel: Michal Ponca
PR: Tomáš Sýkora
Mechanik: Aleš Sýkora, Michal Vopat
Kontakt: ponca@ponca.cz
2000 | MČR 2. místo | ME – |
2001 | MČR 4. místo | ME 16. místo |
2002 | MČR 3. místo | ME 10. místo |
2003 | MČR 1. místo | ME 13. místo |
2004 | MČR 5. místo | ME 11. místo |
2005 | MČR 1. místo | ME – |
2006 | MČR 4. místo | ME 17. místo |
2007 | MČR 5. místo | ME 14. místo |
2008 | MČR 6. místo | ME 12. místo |
Yamaha YZF R15 NOS
Závodní stroj pro sezónu 2009, který jel již několik závodů v roce 2006 a 2007. V současné době je ve fázi závěrečných úprav, především aerodynamiky a elektroniky. Základní parametry jsou následující:
- řadový čtyřválec Yamaha FJ 1500 ccm
- výkon 195 PS + 50 až 200 PS (NOS)
- přeplňování NOS (Nitro Oxygen System)
- Wiseco, vrtání 85,56 mm
- 4 ventily, titanové talířky, pružiny M.R.E.
- příprava směsi a vstřikování Suzuki Hayabusa
- benzín HIPERFLO 30 (Petrochem Carless)
- svíčky Champion JR9C
- zapalování Ignitech
- výfuk Vince&Hanes
- primární převod ozubenými koly
- speciálně zesílená spojka M.R.E. s odstředivou regulací (vlastní konstrukce)
- pneumatické řazení M.R.E. ovládané spouští kulometu L-159
- převodovka upravená v USA u Fast by Gast, převody sériové
- sekundární převod řetězem Tsubaki HQR 530
- rám Ponca Drag Parts – vlastní konstrukce, materiál nerez trubky Sandvik Superduplex
- zadní kolo Ponca Drag Parts 9″x15″ s pneu MT 26.0/10.0/15
- kapotáž Racing Yamaha R1 retro, styl Pro Stock
- Design Lukáš Hoyer
- lak Zotavovna motocyklů Ponca